“SYAIR LI-ATTAR
GHIB"
OLEH : ABU HASSAN SHAM (PENYELENGGARA)
Syair
|
Maksud
|
Wahai sayangnya
akan saudara,
Sebab bersama-sama
mengembara,
Tiada pernah
muafakatnya cedera,
Segala pekerjaan
segala perkara.
|
Kasih sayang tiga beradik, iaitu
daing celak, daing parani dan daing merewah sentiasa utuh. Mereka sentiasa
mengembara bersama. Mereka sentiasa berpakat dalam setiap urusan tanpa gagal.
|
Dengan kehendak
tuhan yang mulia,
Dua orang saudara
meninggalkan dunia,
Hendak disusahkan
tiada berdaya,
Kerana perbuatan
tuhan yang tersedia.
|
Takdir menentukan
bahawa dua abang, iaitu daing parani dan daing merewah meninggal dunia, lalu
tinggallah daing celak seorang diri. Daing celak hanya mampu pasrah
(berserah, reda) justeru demikian ketentuan ilahi.
|
Melainkan hamba
berbanyak sabar,
Akan perintah wahid
al-khahar,
Ialah tuhan
bersifat jabbar,
Akan hambanya kecil
dan besar.
|
Sebagai hamba allah, manusia perlu
bersabar kerana itulah perintah tuhan yang maha esa lagi perkasa, serta
bersifat menguasai segala makhluk ciptaan-nya.
|
Kita pun kelak
demikian itu,
Meninggalkan dunia
juga yang tentu,
Tidak memilih raja
dan ratu,
Semuanya itu pergi
ke situ.
|
Semua manusia akan mengalami nasib
yang serupa, iaitu akan mati. Tidak kira kedudukan, setiap manusia akan
menuju kematian belaka.
|
Hendaklah kita
tunduk tengadah,
Lihat kepada datuk
nenek yang sudah-sudah,
Adil dan insaf jua
berfaedah,
Menaikkan kita
pangkat saadah.
|
Kita hendaklah sentiasa insaf dan
mengambil ingatan terhadap kesudahan hidup generasi datuk nenek yang
meninggalkan dunia yang sementara (pinjaman) ini supaya kita mengecapi
kebahagiaan, iaitu suatu tahap kemuliaan dan kesejahteraan yang kita idamkan.
|
Rakyat seluruhnya hendaklah
dipelihara,
Kesenangan hidupnya dikira-kira,
Istimewa pula sanak saudara,
Jangan sekali diberi cedera.
|
Para pemimpin hendaklah memastikan
bahawa rakyat jelata menikmati kehidupan yang selesa. Keluarga terdekat juga
hendaklah dijaga dan dibela supaya mereka tidak hidup sengsara.
|
Ilmu yang benar hendaklah dimulia,
kerana ilmu mulia anbia, tuntut ilmu jangan sia-sia,
Yang lain itu tinggal di dunia.
|
Manusia hendaklah memuliakan ilmu
yang hak kerana ilmu yang mengangkat kedudukan para nabi (anbia). Ilmu
hendaklah dipelajari dengan bersungguh-sungguh kerana ilmu (yang bermanfaat)
menjadi bekalan akhirat sedangkan (kekayaan) yang lain akan ditinggalkan.
|
Ayuhai tuan-tuan cuba fikirkan,
serta pandang amat-amatkan, kematian datuk nenek teladankan,
Kita sepertinya akan didatangkan.
|
Penyair menggesa khalayak (pembaca)
supaya berfikir dalam-dalam, membuat pemerhatian dan pengamatan tentang
kesudahan datuk nenek yang sudah tiada lagi. Semua manusia (kita) akan
mengalami kesudahan yang sama.
|
Tema
Mengambil
iktibar daripada kematian. Hal ini kerana setiap insan di dunia ini perlu
mengambil pengajaran apabila berlakunya kematian kerana setiap insan pasti akan
melaluinya.
Persoalan
1)
Kasih
sayang sesama keluarga
2)
Permuafakatan dalam menjalankan tugas.
3)
Kesabaran dan ketabahan dalam menghadapi musibah dan cabaran hidup.
4)
Keinsafan
tentang kesudahan hidup di dunia.
5)
Kepekaan dan keprihatinan terhadap amanah kepimpinan.
6)
Kecekalan, kegigihan, kerajinan dan kesungguhan dalam pembelajaran.
Bentuk
1. Mempunyai
8 rangkap.
2. Mempunyai
4 baris bagi setiap rangkap.
3. Semua
baris adalah maksud.
4. Jumlah
perkataan antara 4 hingga 6 perkataan sebaris
Contoh: wahai sayangnya akan saudara (4
perkataan – rangkap 1)
Contoh: dengan kehendak Tuhan yang mulia (5
perkataan – rangkap 2)
Contoh: lihat kepada datuk nenek yang
sudah-sudah (6 perkataan – rangkap 5)
5. Terdiri
daripada 9 hingga 14 suku kata sebaris
Contoh: ser/ta/ pan/dang/ a/mat/-a/mat/kan (9
suku kata – rangkap 8)
Contoh: li/hat/ ke/pa/da/ da/tuk/ ne/nek/
yang/ su/dah/-su/dah (14 suku kata – rangkap 5)
6. Rima
akhir ialah aaaa.
7. Bentuk
syair ialah terikat.
Gaya
bahasa
Gaya bahasa
|
Contoh
|
1)
Asonansi - pengulangan vokal a
|
Sebab
bersama-sama mengembara
|
2)
Aliterasi - pengulangan konsonan d
|
Hendaklah
kita tunduk tengadah
|
3)
Repitisi - pengulangan perkataan
|
Segala
dalam satu baris
Segala
pekerjaan segala perkara
|
4)
Inversi - pembalikan kata
|
Kita
sepertinya akan didatangkan sepatutnya kita akan didatangkan sepertinya.
|
5)
Diksi - penggunaan bahasa arab
|
Wahid
al-khahar, anbia, jabbar, saadah.
|
6)
Diksi - penggunaan bahasa arkaik
|
Ayuhai.
|
7)
Kata ganda
|
Sudah-sudah,
sia-sia, tuan-tuan, dikira-kira, bersama-sama.
|
Nilai
murni
Nilai murni
|
Contoh
|
1) Keinsafan.
Perasaan insaf sepatutnya lahir di jiwa
apabila melihat kematian kerana setiap insan di dunia ini pasti akan
merasainya.
|
Ayuhai tuan-tuan cuba fikirkan,
Serta pandang amat-amatkan,
Kematian datuk nenek teladan,
Kita sepertinya akan datangkan.
|
2) Kerajinan
Mengamalkan sikap rajin dalam menuntut dan memuliakan
ilmu seperti yang digalakkan oleh para nabi.
|
Ilmu yang benar hendaklah dimulia,
Kerana ia muarinya anbia,
Tuntut ilmu jangan sia-sia,
Yang lain itu tinggal di dunia.
|
3)
Kesabaran.
Semua insan perlu
bersabar apabila menghadapi musibah atau kesusahan kerana sebagai hamba kita wajib
pasrah pada ketentuan-nya.
|
Melainkan hamba berbanyak sabar,
Akan perintah wahid al-khahar,
Ialah tuhan bersifat jabbar,
Akan
hambanya kecil dan besar.
|
Pengajaran
1)
Kita
hendaklah mengasihi dan menyayangi keluarga
2)
Kita
hendaklah bermuafakat dan bekerjasama dalam sesuatu pekerjaan, usaha , urusan
atau tugas.
3)
Kita
hendaklah insaf tentang kesudahan hidup di dunia iaitu kematian.
4)
Kita
hendaklah peka dan prihatin terhadap amanah kepimpinan
5)
Kita
hendaklah cekal, gigih, dan rajin bersungguh-sungguh dalam pembelajaran.
0 Ulasan murid:
Catat Ulasan